Jaa

Suomen Myyntimediat blogi

Printmix kokemuksia - V#### puhelinmyyjät! - Mika Trogen kokee toisin

Share |

Torstai 10.11.2022


puhelinmyyja-printmix-640-420.jpg

Printmix ja Suomen Myyntimediat työllistävät tällä hetkellä noin 40 ilmoitustilan myyjää, jotka tekevät työtä puhelimitse. Työ suoritetaan ammattimaisesti alan nykyaikaisilla välineillä. Puhelinmyyntiin liitetään kuitenkin paljon negatiivisia mielikuvia.

Fox TV-kanava esitti vuonna 2015–2016 televisiosarjaa nimeltään V#### puhelinmyyjät. Sarja ei antanut edustavinta ja oikeaa kuvaa ammattimaisesta myynnistä. Ammattimaisen myyjän työ on jotain aivan muuta kuin mitä sarjassa esitettiin.

Monella on mielipide puhelinmyyjistä ja heidän työstään. Usein työtä pidetään huonosti palkattuna, ärsyttävänä tuputtamisena ja tarinoita huonoista työkokemuksista kerrotaan suulaasti. Kaikille myyjän työ ei sovellu, mutta osa pitää siitä. Jotkut kokevat esimerkiksi tulospalkkauksen hyvänä asiana, jolloin palkkapussin paksuus on kiinni omasta menestymisestä ja panostuksesta työssä.

Hyvä myyjä on sinnikäs ja energinen

Usea myyjä tekee työtään mielellään ja toivoo sen jatkuvan jopa eläkkeellä. Puhelinmyynti voi olla monelle eläkeläiselle tai opiskelijalle mainio lisäansion muoto.

Kaikki eivät työssä menesty, mutta puhelinmyynnissä pitää antaa aikaa oppimiseen. Hanskoja ei kannata heittää heti naulaan, kuten osa uusista myyjistä tekee. Pettymykset pitää kääntää voitoiksi ja epäonnistumiset tulee käsitellä.

- Moni myyjä on tullut meille ilman minkäänlaista kokemusta alalta. Meillä on ollut viidentoista vuoden aikana monenlaisia ihmisiä töissä. Esimerkiksi puhelinmyyjänä on työskennellyt muun muassa hammaslääkäri, psykiatri ja autonasentaja, kertoo toimitusjohtaja Mika-Matti Trogen.

Hyvä myyjä on energinen, mutta oma itsensä. Sinnikkyys ja itsevarmuus ovat tietenkin tärkeitä piirteitä. Parhaimpaan tulokseen yltää, jos puhuu myydessään kuin omalle kaverilleen. Normaali myyjä soittaa noin 150–200 puhelua päivässä, joten ahkeruus on myös hyvän myyjän yksi ominaisuus.

Julkisuuteen levinneessä tv-sarjassa puhelinmyyjät saattoivat työskennellä, jopa humalassa. Ammattimaisessa puhelinmyyntiyrityksessä tämän kaltainen käytös ei ole mahdollista. Normaalisti puhelinmyyntiyrityksissä valvotaan myyjien käytöstä esimiesten toimesta esimerkiksi käyttämällä nauhoitteita laadun valvonnassa.

- Tästä tuli mieleeni eräs hauska reklamaatio, joka tuli meille tämän vuoden keväällä. Asiakas soitti puhelinvaihteeseen yrityksestä X. Hän oli hieman tuohtunut ja sanoi: tämä ilmoituskauppa on tehty humalassa. Asiakaspalvelijamme vastasi, että voi herranen aika, ei kai se meidän myyjä X humalassa ollut kun soitti teille. Asiakas vastasi: ei ei, vaan minä itse olin humalassa ja en halua maksaa laskua sen takia, kertoo Mika-Matti Trogen pilke silmäkulmassa.

Hyvä yritys kehittää toimintaansa

Hyvällä puhelinmyyjällä on oltava ammattitaitoa, kun myydään tuotetta tai palvelua toiselle yritykselle. B2B-myynnissä ollaan kaukana myynnistä, jossa linjan toisessa päässä luetaan myyntipuhetta paperista epävarmoin ottein.

On varmaa, että jokainen puhelinmyyntiin erikoistunut yritys saa toisinaan kiukkuista asiakaspalautetta. Kontaktimäärät ovat kokonaisuutena niin korkeita, että on mahdotonta väistää huonoja kokemuksia. Hyvät ja ammattitaitoiset yritykset, joihin Printmix ja Suomen Myyntimediat kuuluvat, pyrkivät toimimaan niin, että negatiivisia palautteita ei tulisi. Hyvä yritys kehittää toimintaansa koko ajan siten, että huonot palautteet jäisivät minimiin.

Alalla valitettavasti on myös yrityksiä, jotka eivät toimi kovin ammattitaitoisesti. Monesti valvonta pettää ja siitä johtuen, myös negatiiviset asiat nostavat päätään. Tämä kylläkin pätee lähes kaikilla toimialoilla ja ei koske yksistään puhelinmyyntiä.

Puhelinmyynti työllistää

Puhelinmyynti voi ärsyttää asiakasta ja myöskin itse puhelinmyyjää. Valtaosa asiakkaista käyttäytyy hyvin ja kuuntelee myyjän asian loppuun asti, mutta toisinaan käytös myyjää kohtaan voi olla erittäinkin huonoa.

Ilman puhelinmyyntiä moni kaupankäynti vaikeutuisi tai tulisi mahdottomaksi. Monet yritykset ja yhdistykset myyvät tuotteitaan ja palveluitaan puhelimitse. Ala myös työllistää tuhansia ihmisiä, jotka tekevät työtään rehdisti ja ammattimaisesti.

Yhteydenotto

Ota yhteyttä ja jutellaan lisää, kuinka voisimme auttaa sinua ilmoitusmyynnissä! Katso myös avoimet työpaikkamme.

Alkuperäinen kirjoitus on julkaistu Printmix Oy:n blogissa.

Avainsanat: printmix, printmix oy, printmix kokemuksia, suomen myyntimediat, metsek, mika trogen, mika-matti trogen, paino, lehti, ilmoitusmyynti, järjestölehti, yhdistyslehti, graafinen suunnittelu


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini